Άννη Ονουφρίου μια Διδάκτωρ Βιολογίας με πορεία στην μουσική και το τραγούδι

Αννη Ονοφρίου-004Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Βιολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών και Διδάκτορας Βιοχημείας της Φυσικομαθηματικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών. Σπούδασε κλασσικό τραγούδι στην Πάτρα με την Στέλλα Κούρτη τον Γιώργο Παππά και την Μαρία Κατριβέση.

Από το 1991 που ξεκίνησε τις εμφανίσεις της ως τραγουδίστρια, έχει συμπράξει με διάφορα μουσικά σχήματα σε συναυλίες που έγιναν σε πολλές πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού.

Το βιογραφικό σου γράφει Διδάκτωρ Βιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας και παράλληλα περιγράφει μια πορεία στην μουσική και στο τραγούδι πού λίγες τραγουδίστριες που ασχολούνται επαγγελματικά με το τραγούδι έχουν. Πού συναντιέται η Βιολογία με την Μουσική; Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να συνδυάζεις δύο τόσο διαφορετικές πορείες;

 

Σπουδάζοντας , γνώρισα τον συναρπαστικό κόσμο των Φυσικών Επιστημών , συγκέντρωσα χρήσιμες γνώσεις που με ακολουθούν στην καθημερινότητα , εικονοποιούν και ερμηνεύουν ότι έχει να κάνει με τον φυσικό κόσμο και το φυσικό μας σώμα , τις δυνατότητες του , τον αέναο κύκλο των μορίων και της ζωής .
Σεβόμενη την φύση μου , προχώρησα αβίαστα στον κόσμο της μουσικής , τον κόσμο της πνευματικής δημιουργίας που είναι άφθαρτος , παλλόμενος στο διηνεκές , όπου επιθυμώ να συμμετέχω αφήνοντας και εγώ ένα μικρό “λιθαράκι “ .
Δεν υπάρχει αντίφαση, ούτε αντινομία. Κάθε μας οντότητα (υλική, πνευματική) πρέπει να τροφοδοτείται με την ανάλογη ενέργεια, εκεί λοιπόν συναντιούνται η Βιολογία με την Μουσική.
Μόνο αρμονία και ισορροπία έχω εισπράξει καθώς βρίσκομαι σε αυτές τις δύο πορείες.
Σε ότι έχει να κάνει με το πρακτικό μέρος, όχι δεν είναι εύκολο. Όμως ότι θέλεις, το μπορείς!

Η Ορχήστρα Νυκτών Εγχόρδων της Πάτρας πρέπει να υπήρξε μεγάλο σχολείο για σένα. Και η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για μια ορχήστρα που κατάφερε να απλώσει τη φήμη της όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και εκτός συνόρων. Να αναφέρω, για παράδειγμα, την ενασχόληση της ορχήστρας με την μουσική του Νίκολα Πιοβάνι, του Μίκη Θεοδωράκη, του Μάνου Χατζιδάκι αλλά και με το κλασικό ρεμπέτικο και λαικό τραγούδι που παρουσίασε προσαρμοσμένο στον δικό της ήχο. Πώς βρέθηκες να συμμετέχεις στην ορχήστρα και τι εμπειρίες σού άφησε;

Πρέπει να συμπληρώσω, στο ενεργητικό που προανέφερες, και την κορυφαία συνεργασία της ορχήστρας στην 30ετή και πλέον πορεία της, που ήταν η συναυλία με τον Jose Carreras τον Ιούλιο του 2006.
Οι συνεργασία μου προέκυψε από σχέση αμοιβαίας εκτίμησης και κοινής καλλιτεχνικής αισθητικής και στόχων. Η κάθε πλευρά γνώριζε καλά την μουσική διαδρομή της άλλης και έτσι με μεγάλη μου χαρά αποδέχθηκα την πρόταση συνεργασίας που μου έγινε από την καλλιτεχνική Διευθύντρια κ.Βάγια Ζεππάτου.
Διατηρώ την πιο όμορφη ανάμνηση από τις συναυλίες με την Ο.Ν.Ε.! Από την ζεστή συμπεριφορά των μελών – μουσικών η οποία με περιέβαλε. Από την άψογη διοργάνωση όλων των τεχνικών και πρακτικών θεμάτων. Από την αποδοχή και την επικοινωνία με την Καλλιτεχνική Διευθύντρια που εκπληρώνει εκτός από το μουσικό ρόλο και όλους τους άλλους, με τον πιο άξιο τρόπο.
Η εμπειρία που μου άφησε λοιπόν είναι το υπέροχο ηχόχρωμα της ορχήστρας παρέα με την δική μου φωνή, και η ανθρώπινη επικοινωνία με τα μέλη της, όλα καταχωρημένα στις αγαπημένες αναμνήσεις μου!

Πρόσφατα ηχογράφησες δύο καινούργια τραγούδια σε μουσική του Γιάννη Νικολάου. Πώς συναντηθήκατε με τον Γιάννη και πώς προέκυψε αυτή η συνεργασία; Ποιοι άλλοι οι συνεργάτες σε αυτές τις ηχογραφήσεις;

Ήταν μία ευτυχής συνάντηση! Τον Γιάννη τον γνώριζα από μακριά από τα υπέροχα αγαπημένα τραγούδια του, όπως όλοι μας, μέχρις ότου, πρόσφατα, μας έφερε σε επικοινωνία ένας κοινός φίλος. Και επειδή τίποτα δεν είναι τυχαίο, ειδικά σε ότι έχει να κάνει με τις τροχιές και τις συναντήσεις των ανθρώπων, αμέσως εκδηλώθηκε η αμοιβαία εκτίμηση και η επιθυμία συνεργασίας.
Πρώτο τραγούδι είναι το “ Πουλί της μοναξιάς “, σε στίχους της Γιώτας Βασιλακοπούλου, στο οποίο ο Γιάννης παίζει κιθάρες, keyboards και μπάσο.
Ο μοναδικός σολίστ Μάνος Αβαράκης παίζει φλογέρες και τον αυλό του Πανός
Ενορχήστρωση ο Γιάννης Νικολάου
Rythm programing ο Τάσος Ζαφειρίου .
Recording – mixing ο Τάσος Ζαφειρίου και ο Κώστας Στρατηγόπουλος.

Στο δεύτερο τραγούδι με τίτλο “Χρώματα“ και ποίηση της Λένας Παππά, παίζει πιάνο και keyboards ο Γιώργος Σαλτάρης .
Ενορχήστρωση – ο Γιάννης Νικολάου και Τάσος Ζαφειρίου
Κιθάρες ,μπάσο, μαντολίνο, orchestral programming ο Τάσος Ζαφειρίου
Recording – mixing ο Τάσος Ζαφειρίου και ο Κώστας Στρατηγόπουλος.

Μίλησε μας λίγο για το ΄΄Πουλί της μοναξιάς΄΄. Ένα δύσκολο, ας πούμε, τραγούδι, με την έννοια αυτών που ακούμε καθημερινά στο ραδιόφωνο. Εκεί, έχει κανείς την εντύπωση, ότι η ευκολία κυριαρχεί, ενώ εσύ και ο Γιάννης διαλέξατε ένα δύσκολο τραγούδι για να ΄΄εκτεθείτε΄΄.

Το “Πουλί της μοναξιάς” είναι ένα τραγούδι που μπορεί να καταχωρηθεί στην κατηγορία “ έθνικ” γραμμένο έτσι, ώστε να οδηγεί σε ηπειρώτικο μουσικό τοπίο.
Ένας δημιουργός με την πορεία και την ιστορία του Γιάννη , θα φτιάξει και θα παρουσιάσει αυτό που αγαπάει και τον εκφράζει εκείνη την χρονική στιγμή , χωρίς να νοιάζεται για την “ δυσκολία” που περιγράφεις. Όσο για εμένα, ακολουθώ και ενισχύω τον συνθέτη !

Πρόσφατα τραγούδησες στο Μουσείο της Ακρόπολης, μπροστά σε ένα ΄΄ειδικό ΄΄κοινό. Το έχεις κάνει πολλές φορές στο παρελθόν, και μάλιστα εκτός συνόρων. Πές μου μερικά πράγματα από την εμπειρία σου αυτή.

Οι περιπτώσεις αυτές με το “ ειδικό κοινό “αφορούν στο καλλιτεχνικό μουσικό δρώμενο με το οποίο θα κοσμήσουν το συνέδριο οι διοργανωτές και θα διανθίσουν τις κοινωνικές εκδηλώσεις του.
Υπάρχει κάποια ιδιαιτερότητα σε αυτές τις περιπτώσεις . Το κοινό σου είναι άνθρωποι που δεν επέλεξαν να ακούσουν μία συναυλία εκείνη την ώρα , δεν επέλεξαν τους καλλιτέχνες που θα παρουσιασθούν , αλλά επίσης είναι σίγουρο ότι δεν έχουν όλοι τις ίδιες μουσικές προτιμήσεις ! Επίσης πιθανόν να προέρχονται από τα πέρατα της γης , όπως συνέβη και με την συναυλία στο Μουσείο της Ακρόπολης στις 5 Μαίου 18. Το κοινό την ημέρα αυτή αποτελούσαν τα μέλη της ομάδας των Gnomes ,κορυφαίων στην διεθνή επιστημονική κοινότητα γιατρών , που ήλθαν από πολλές διαφορετικές χώρες και εκτός από τις επιστημονικού περιεχομένου συνεδριάσεις τους, ξεναγήθηκαν στην Ακρόπολη, στο Μουσείο της, και άκουσαν την συναυλία μας!

Πόσο διαφορετική συνθήκη από μία συναυλία που ο θεατής επιλέγει , μετακινείται , καταβάλει χρηματικό αντίτιμο και είναι ανοικτός και προιδεασμένος να παρακολουθήσει και να συντονιστεί με την μουσική και τα τραγούδια που περιμένει να ακούσει !

Αυτή λοιπόν είναι η πρόκληση ! Να τους παρασύρεις όλους στον δικό σου μουσικό κόσμο !
Για άλλη μία φορά νοιώσαμε την μαγεία της μουσικής που προσελκύει , καταργεί την χωριστικότητα λύνει, γλυκαίνει , χαλαρώνει, ενώνει …δημιουργεί άμεσα όμορφες ανθρώπινες σχέσεις, καινούργιες φιλίες και αναμνήσεις ! Εκτός από αυτά , γεννάει και μία επόμενη πρόσκληση και συναυλία !

Τραγουδάς με την ίδια ευκολία ελληνικά τραγούδια και τραγούδια από όλον τον κόσμο. Κατά την άποψή σου η μουσική είναι μία ή χωρίζεται σε διαφορετικά είδη που δεν επικοινωνούν το ένα από το άλλο;

Αντιλαμβάνομαι την μουσική σαν μία ενότητα. Η επίδραση της ενέργειας των μουσικών δονήσεων στον άνθρωπο είναι διαπιστωμένη ,παντού και πάντοτε , όσο παλαιά και αν ανατρέξουμε χρονικά .Σε όλες τις παραδόσεις είναι γνωστή η τεράστια επίδραση που ασκούσε, στον λαό μαζικά , αλλά και εξατομικευμένα .Συγκεκριμένα :
– Ήχος και ρυθμός χρησιμοποιήθηκαν και χρησιμοποιούνται από όλες τις μυστηριακές τελετουργίες των θρησκειών .
– Ο θεμελιώδης ήχος “ Κούγκ “ στην Κίνα είναι καθορισμένος με πρότυπα μη επιδεκτικά μεταβολής . Αλλά και το βυζαντινό μέλος , οι αμανέδες των χοτζάδων , όλα καθορισμένα και καταλυτικά για την διέγερση του υποσυνείδητου , τον συγχρονισμό της εκπεμπόμενης δόνησης
με την ανθρώπινη ψυχή….
-Θα αναφερθώ και στον χορό , στο τραγούδι , στο μοιρολόι , στην χρήση της μουσικοθεραπείες , των επωδών , των μάντρας κλπ….
Παντού , κάθε ανθρώπινη έκφραση , παρέα με μουσική !!!
Την διάκριση στην μουσική θα την δούμε στις μουσικές τεχνοτροπίες ( Ανατολής , Δύσης) και τα αισθητικά περιβάλλοντα που δημιουργούνται με την χρήση των διαφόρων οργάνων. Απλά , είναι πολύ βολικό γιά εμάς να χρησιμοποιούμε ονομασίες που μας προιδεάζουν γιά το ύφος , την αισθητική και το περιεχόμενο.
Ωστόσο , έχουμε δει πολλά εγχειρήματα μουσικής επικοινωνίας ,όπου ένα μουσικό κομμάτι ενδύεται ξένο ρούχο . Για παράδειγμα Bach , Mozart παιγμένο με κανονάκι , ή την Μισιρλού σε ροκ εκδοχή , με απολαυστικής αισθητικής αξίας αποτέλεσμα . Ή τον Πέτρο Λούκα Χαλκιά να συνδημιουργεί με ομοειδείς παραδοσιακούς μουσικούς από την Ανατολή ! Δεν είναι λοιπόν ενιαία η μουσική ;

 

Τα σχέδιά σου για το άμεσο μέλλον ποια είναι; Τι ετοιμάζεις; Τόσο δισκογραφικά όσο και σε επίπεδο ζωντανών εμφανίσεων.

Η συνεργασία με τον Γιάννη Νικολάου εξελίσσεται, με στόχο την δημιουργία μιας ολοκληρωμένης συλλογής με καινούργια τραγούδια του, σε μία νέα δισκογραφική παρουσίαση.
Όσο για τις ζωντανές εμφανίσεις, βρίσκονται σε εξέλιξη επικοινωνίες για συμμετοχή σε καλοκαιρινά φεστιβάλ που διοργανώνουν διάφοροι πολιτιστικοί φορείς και Δήμοι. Οριστικοποιημένη είναι η ημερομηνία για την συναυλία με τίτλο “ Luz de luna “στο Porto Veneziano στα Χανιά, στις 10 Σεπτεμβρίου, με συνεργάτες τους: Σοφία Καμαγιάννη – πιάνο , φωνή, καλλιτεχνική επιμέλεια, Μάνο Αβαράκη – φυσαρμόνικες φλογέρες, Φώτη Παπαντωνίου – βιόλα, μαντολίνο.

Αν σε ρωτήσει κάποιος ποια τραγουδίστρια ενσαρκώνει για σένα αυτό που είναι το τραγούδι, ποια ονόματα θα έλεγες και γιατί;

Cesaria Evora, Feirouz
Σπουδαίο ρόλο για εμένα παίζει το ηχόχρωμα της φωνής που είναι βέβαια προϊόν της ανατομίας του τραγουδιστή , αλλά εκφέρει και παρουσιάζει πλήρες το ψυχοπνευματικό του σύμπαν . Ίσως να εκφράζει ποιότητες και αποχρώσεις που ούτε ο ίδιος αντιλαμβάνεται και κατανοεί , υπάρχουν όμως στο βάθος της ύπαρξης του και βρίσκουν τον υπέροχο δρόμο της φωνής του και του τραγουδιού για να εξωτερικευθούν και να αγγίξουν συντονίζοντας , αυτές των ακροατών του .
Αυτό μου συνέβη όταν άκουσα για πρώτη φορά και ερωτεύτηκα ισόβια τις φωνές αυτές .
Δεν υπάρχει “γιατί” όταν μαγεύεσαι από ένα τραγούδι και τον τραγουδιστή του. Απλά συμβαίνει . Το γιατί, θα είναι προϊόν σκέψης και ανάλυσης. Ας το επιχειρήσω λοιπόν!
Η Cesaria Evora , φορέας της κουλτούρας του λαού της , διαλαλεί όλους τους γήινους καημούς, γειωμένη η ίδια (κυριολεκτικά και καθόλου τυχαία με τα ξυπόλητα πόδια της), αλλά και υπερβατικά με τον ήχο της φωνής της που φαίνεται να ξεπηδάει από τις ρίζες της ανθρώπινης ύπαρξης.
Η Feiroyz , μας οδηγεί να υπερβούμε τον φυσικό κόσμο , μας εναρμονίζει με πιο λεπτοφυείς ενέργειες σε πνευματικά μονοπάτια., σε ουράνιες διαδρομές.
Αυτές οι δύο περιγραφές είναι για εμένα το τραγούδι , χωρίς ναρκισσισμό , να μπορείς να εκφράσεις και να ενώσεις την γη με τον ουρανό.

 

Ζώντας μόνιμα στην Πάτρα, δεν είναι πιο δύσκολη η επικοινωνία σου με το ΄΄κεντρικό΄΄κοινό;

Η Πάτρα είναι τόσο κοντά ! Ένα μικρό και ευχάριστο ταξιδάκι που το έχω συνηθήσει και το κάνω πάντα με χαρά ! Η επικοινωνία μέσω της καινούργιας τεχνολογίας και ο καινούργιος δρόμος με έχουν φέρει πολύ κοντά στους συνεργάτες μου αλλά και στο κοινό !

Η Ελλάδα της κρίσης και η Ελλάδα της μουσικής. Πόσο επηρέασε το ένα το άλλο; Θα περίμενε κανείς ότι ΄ζώντας αυτά που ζήσαμε τα τελευταία χρόνια, η σχέση του κόσμου με την αληθινή μουσική θα γινόταν πιο δεμένη και από την άλλη η μουσική βιομηχανία που γεμίζει σκυλάδικα θα είχε εξαφανιστεί. Διαπίστωσες κάτι τέτοιο;

Η “κρίση” (τι αντιπαθητική λέξη ) ,πότε άραγε άρχισε να δημιουργείται ; Πολλά χρόνια πριν από το οικονομικό ζήτημα , προηγήθηκαν μεγάλες αλλαγές στον προσανατολισμό , στους αξιακούς κώδικες , στην αισθητική , στο περιεχόμενο όλων των πολιτιστικών και ψυχαγωγικών προϊόντων , όπως είναι ο κινηματογράφος , το θέατρο , η τηλεόραση , η νυχτερινή διασκέδαση , τα τραγούδια ,τα έντυπα . κ.α.
Σήμερα , παρόλη την θλιβερή αλλαγή που συνέβη σταδιακά σε όλα αυτά , βλέπουμε έκπληκτοι ,ότι υπάρχει και μεγαλύτερο βάθος προς το χειρότερο.
Και επειδή εκείνοι οι αρχαίοι σοφοί τελικά γνώριζαν τα πάντα , θα αναφερθώ σε κείμενο του Πλάτωνα ο οποίος είχε αναγνωρίσει στην μουσική , ακατανίκητη επίδραση στην μορφή της πολιτείας λέγοντας ότι :
“ Δεν επιτρέπεται να φέρουμε ουδεμία αλλοίωση στην μουσική του τόπου , χωρίς να έχουμε σαν επακόλουθο ανάλογη μεταβολή στην διαμόρφωση του ήθους των πολιτών “.
Το μάθημα της μουσικής στην Αρχαία Ελλάδα ήταν αναγκαία εμπειρία στην διαπαιδαγώγηση των νέων , γνωρίζοντας ότι επιδρά καταλυτικά στην διαμόρφωση του ήθους και του χαρακτήρα τους.
Τελικά η μουσική από κοινωνική άποψη έχει μεγαλύτερη επίδραση από ότι συνήθως νομίζεται.
Προσωπική μου παρατήρηση από τις ζωντανές εμφανίσεις σε μουσικές σκηνές είναι ότι ο κόσμος που προσελκύεται από το μουσικό είδος που παρουσιάζουμε με τους συνεργάτες μου, διψάει, νοσταλγεί, λαχταράει, συν-κινείται, επιδιώκει την ομαδικότητα, για να βιώσει αληθινά συναισθήματα μέσω της “ αληθινής “ μουσικής στην οποία αναφέρεσαι…Είναι ξεκάθαρο βέβαια ότι οι άνθρωποι διακρίνονται από την κλίση τους στις μουσικές τις οποίες ευχαρίστως ακούν και επαινούν. Έτσι λοιπόν διακρίνεται και το κοινό των σκυλάδικων, πιστό και αποκλειστικό.
Όχι τα σκυλάδικα δεν εξαφανίζονται. Και αυτά και οι καλλιτέχνες τους έχουν το κοινό τους που τους αγαπάει και τους παρακολουθεί . Είναι ιδιαίτερα κερδοφόρες επιχειρήσεις , που σημαίνει ότι μπορούν να χρηματοδοτήσουν διαφήμιση , δισκογραφία και άρα θα επιβιώνουν.

Προηγούμενο άρθροΠαρακάλαμος: Η Πηγή της Δημοτικής Μουσικής
Επόμενο άρθροΛΑΜΠΕΙ-Α και στην ομίχλη
ΒΑΣΙΛΗΣ Γ. ΛΑΠΠΑΣ Φωτογραφία, Σκηνοθεσία, Παραγωγή Οπτικοακουστικών Παρουσιάσεων ΗΧΟΡΑΜΑΤΑ, Ραδιοφωνικός Παραγωγός, Ιδιοκτήτης της classic63. Διοργάνωση Εκδηλώσεων, Φεστιβάλ, Εκθέσεων Φωτογραφίας - Ζωγραφικής - κλπ κλπ. H classic63 Vassilis Lappas αναλαμβάνει την διαχείριση τoυ ιστοτόπου σας με την παρακολούθηση, ενημέρωση, εμπλουτισμό και διαμόρφωση των ηλεκτρονικών σας σελίδων με τα άρθρα σας, των φωτογραφιών σας, με την δημιουργία διαφημιστικών slide shows (Banners), συλλογών φωτογραφιών και e-shop σε περιβάλλον Word Prees με χαμηλό κόστος. Για άμεση επικοινωνία : vassilislappas@classic63.com